Zamierzenia miesiąca

 

 

TEMATYKA ZAJĘĆ W LISTOPADZIE

1. Jestem Polką, jestem Polakiem:

  • będziemy kształtować sprawność fizyczną, zwinność i koordynację wzrokowo-ruchową podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
  • będziemy rozbudzać poczucie przynależności narodowej
  • będziemy rozbudzać poczucie przynależności do Europy
  • poznamy godło, hymn i barwy narodowe Polski
  • wzbogacimy wiedzę na temat swojego kraju i jego stolicy
  • poznamy nazwy „Europa”, „Unia Europejska”
  • zapoznamy się z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”
  • spróbujemy mierzyć długości przedmiotów za pomocą różnych miar
  • udoskonalimy umiejętność opowiadania usłyszanego tekstu

 

2. Polskie legendy i opowieści:

  • zwrócimy uwagę na umiejętność utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
  • będziemy kształtować uczucia patriotyczne
  • rozbudzimy uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny
  • rozbudzimy szacunek do mądrości ludowych przekazywanych w legendach
  • poznamy możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy
  • poznamy miejsca (Kraków, Warszawę, Toruń),wydarzenia historyczne mające ważne znaczenie dla
  • naszego kraju
  • rozwiniemy umiejętność słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania
  • zapoznamy się z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”
  • poznamy obraz graficzny liczby 6
  • udoskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 6 (w przód
  • i wspak)
  • udoskonalimy umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6
  • będziemy przeliczać i porównywać liczebność zbiorów
  • będziemy udoskonalać słuch fonematyczny

 

3. Podróże przez wieki:

  • rozwiniemy postawę współdziałania jako podstawę budowania współpracy
  • będziemy kształtować poczucie czasu – wskazywanie zmian, co było dawniej, co jest dziś, jak zmienił się świat
  • zapoznamy się z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”
  • poznamy czytanie globalne (nazwy miast, postaci)
  • rozwiniemy myślenie przyczynowo-skutkowe, porządkowanie zdarzeń w legendzie według kolejności (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później,
  • następnie, po tym, przedtem)
  • udoskonalimy syntezę i analizę słuchowo-wzrokową, niezbędną do nauki czytania
  • poznamy obraz graficzny liczby 7
  • udoskonalimy przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów (np.: o dwa więcej, o trzy mniej)
  • udoskonalimy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy

 

TEMATYKA ZAJĘĆ W PAŹDZIERNIKU

 

1. Taniec jesiennych kolorów:

  • będziemy kształtować umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
  • podejmiemy zdrową rywalizację
  • rozwiniemy samodzielność w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
  • będziemy kształtować umiejętność przeprowadzania prostych doświadczeń i ich obserwowania
  • będziemy kształtować umiejętność wnioskowania na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń
  • udoskonalimy umiejętność obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
  • wdrożymy się  do globalnego czytania
  • będziemy  kształtować umiejętność klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), utworzymy zbiory o takiej samej liczbie elementów, ustawimy je rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
  • poznamy obraz graficzny głoski „a” – litery „A”, „a”
  • poznamy obraz graficzny liczby „2”
  • udoskonalimy grę na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych, zapoznamy się z ich brzmieniem

 

2. Smaki natury:

  • zwrócimy uwagę na utrzymanie prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
  • poćwiczymy sprawne i bezpieczne posługiwanie się nożyczkami
  • udoskonalimy umiejętność rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • nauczymy się respektować cudze emocje
  • udoskonalimy umiejętność stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
  • będziemy budować pozytywne relacje rówieśnicze w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
  • rozwiniemy umiejętność pisania liter od strony lewej do prawej – staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
  • udoskonalimy umiejętność rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju,
  • poznamy charakterystyczne cechy warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
  • wzbogacimy słownik bierny i czynny poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
  • udoskonalimy sprawność dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
  • rozwiniemy umiejętność dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
  • poznamy obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
  • będziemy kształtować umiejętność rozpoznawania i nazywania liter
  • poznamy obraz graficzny liczby „3”
  • udoskonalimy umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3

 

3. Zdrowie na co dzień:

  • będziemy kształtować umiejętność zręczność, zwinność, równowagę, orientację oraz koordynację ruchową podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
  • poznamy wartość zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
  • rozwiniemy motorykę małą – manipulowanie bardzo małymi przed miotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
  • nauczymy się wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
  • wdrożymy się do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”
  • udoskonalimy percepcję słuchową
  • poznamy obraz graficzny głoski „i” – litery „I”, „i”
  • rozwiniemy umiejętność wygłaszania wiersza z pamięci
  • poznamy obraz graficzny liczby „4”

 

 

4. Jesienne sekrety:

  • będziemy kształtować umiejętność wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
  • poznamy emocjonalny stosunek do świata przyrody
  • rozwiniemy umiejętność zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
  • rozwiniemy zainteresowania muzyczne, ruchowe i plastyczne
  • poznamy zachowania pożądane(bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
  • poznamy obraz graficzny głoski „m” – litery „M”, „m”
  • udoskonalimy umiejętność wypowiadania się na określony temat
  • poznamy obraz graficzny liczby „5”
  • udoskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
  • poznamy monety (1 zł, 2 zł, 5 zł)
  • ułożymy własne rytmy wizualne i dźwiękowe

TEMATYKA ZAJĘĆ WE WRZEŚNIU

 

1. Uśmiechnięte przedszkolaki:

- rozwijanie aktywności dziecka w różnych formach  i obszarach

- doskonalenie nawyków higieniczno-kulturalnych i sprawności samoobsługowych

- rozwijanie sprawności motoryki małej

- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego

- rozwijanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem

- przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu w przedszkolu

- współtworzenie zasad i norm – Kodeks Przedszkolaka

- rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania z rówieśnikami

- wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem

- rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań

- kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni
- aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych


2. Bezpieczeństwo ważna sprawa!

- rozwijanie małej motoryki – kształtowanie gotowości do pisania

- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

- wdrażanie do proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych oraz do radzenia się w sytuacjach nowych

- kształtowanie umiejętności zachowania ostrożności w ruchu drogowym

- wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu

- rozwijanie zasobu słownictwa biernego oraz czynnego związanego z bezpieczeństwem

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych

- wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach

 

3. Zabawy przedszkolaków:

- rozwijanie sprawności ruchowej – motoryki dużej

- wdrażanie do zgłaszania potrzeby odpoczynku lub potrzeby ruchu

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji

- rozbudzanie samodzielności i obowiązkowości

- wdrażanie do respektowania norm postepowania zapisanych w Kodeksie Przedszkolaka

- kształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w zespole

- kształtowanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności

- rozwijanie umiejętności różnicowania czworoboków

- rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów

- doskonalenie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej

- doskonalenie słuchu fonematycznego- analizy i syntezy wyrazów

- wyrabianie gotowości do pisania poprzez kreślenie po śladzie itd.

 

4. Lubię to:

- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych

- kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała

- wzmacnianie poczucia własnej wartości

- wdrażanie do komunikowania innym swoich potrzeb i odczuć

- kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych

- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych

- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

- wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- poznanie obrazu graficznego głoski „o”, litery „o”, „O”

- poznanie obrazu graficznego liczby 1

- doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby

- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze jego rozwoju

- doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania, pisania, wycinania

- budowanie motywacji do odkrywania rzeczy nieodkrytych

- wdrażanie do odkrywania swoich talentów

- budowanie odporności emocjonalnej związanej z występami publicznymi

- wyrabianie cech charakterologicznych- odwagi, cierpliwości, wytrwałości

- wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw

- rozwijanie myślenia logicznego oraz myślenia przyczynowo- skutkowego

- rozwijanie umiejętności czytania globalnego