TEMATYKA ZAJĘĆ W LISTOPADZIE
1. Jestem Polką, jestem Polakiem:
- będziemy kształtować sprawność fizyczną, zwinność i koordynację wzrokowo-ruchową podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
- będziemy rozbudzać poczucie przynależności narodowej
- będziemy rozbudzać poczucie przynależności do Europy
- poznamy godło, hymn i barwy narodowe Polski
- wzbogacimy wiedzę na temat swojego kraju i jego stolicy
- poznamy nazwy „Europa”, „Unia Europejska”
- zapoznamy się z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”
- spróbujemy mierzyć długości przedmiotów za pomocą różnych miar
- udoskonalimy umiejętność opowiadania usłyszanego tekstu
2. Polskie legendy i opowieści:
- zwrócimy uwagę na umiejętność utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
- będziemy kształtować uczucia patriotyczne
- rozbudzimy uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny
- rozbudzimy szacunek do mądrości ludowych przekazywanych w legendach
- poznamy możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy
- poznamy miejsca (Kraków, Warszawę, Toruń),wydarzenia historyczne mające ważne znaczenie dla
- naszego kraju
- rozwiniemy umiejętność słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania
- zapoznamy się z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”
- poznamy obraz graficzny liczby 6
- udoskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 6 (w przód
- i wspak)
- udoskonalimy umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6
- będziemy przeliczać i porównywać liczebność zbiorów
- będziemy udoskonalać słuch fonematyczny
3. Podróże przez wieki:
- rozwiniemy postawę współdziałania jako podstawę budowania współpracy
- będziemy kształtować poczucie czasu – wskazywanie zmian, co było dawniej, co jest dziś, jak zmienił się świat
- zapoznamy się z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”
- poznamy czytanie globalne (nazwy miast, postaci)
- rozwiniemy myślenie przyczynowo-skutkowe, porządkowanie zdarzeń w legendzie według kolejności (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później,
- następnie, po tym, przedtem)
- udoskonalimy syntezę i analizę słuchowo-wzrokową, niezbędną do nauki czytania
- poznamy obraz graficzny liczby 7
- udoskonalimy przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów (np.: o dwa więcej, o trzy mniej)
- udoskonalimy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
TEMATYKA ZAJĘĆ W PAŹDZIERNIKU
1. Taniec jesiennych kolorów:
- będziemy kształtować umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
- podejmiemy zdrową rywalizację
- rozwiniemy samodzielność w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
- będziemy kształtować umiejętność przeprowadzania prostych doświadczeń i ich obserwowania
- będziemy kształtować umiejętność wnioskowania na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń
- udoskonalimy umiejętność obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
- wdrożymy się do globalnego czytania
- będziemy kształtować umiejętność klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), utworzymy zbiory o takiej samej liczbie elementów, ustawimy je rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
- poznamy obraz graficzny głoski „a” – litery „A”, „a”
- poznamy obraz graficzny liczby „2”
- udoskonalimy grę na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych, zapoznamy się z ich brzmieniem
2. Smaki natury:
- zwrócimy uwagę na utrzymanie prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
- poćwiczymy sprawne i bezpieczne posługiwanie się nożyczkami
- udoskonalimy umiejętność rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- nauczymy się respektować cudze emocje
- udoskonalimy umiejętność stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
- będziemy budować pozytywne relacje rówieśnicze w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
- rozwiniemy umiejętność pisania liter od strony lewej do prawej – staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
- udoskonalimy umiejętność rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju,
- poznamy charakterystyczne cechy warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
- wzbogacimy słownik bierny i czynny poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
- udoskonalimy sprawność dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
- rozwiniemy umiejętność dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
- poznamy obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
- będziemy kształtować umiejętność rozpoznawania i nazywania liter
- poznamy obraz graficzny liczby „3”
- udoskonalimy umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3
3. Zdrowie na co dzień:
- będziemy kształtować umiejętność zręczność, zwinność, równowagę, orientację oraz koordynację ruchową podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
- poznamy wartość zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
- rozwiniemy motorykę małą – manipulowanie bardzo małymi przed miotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
- nauczymy się wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
- wdrożymy się do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”
- udoskonalimy percepcję słuchową
- poznamy obraz graficzny głoski „i” – litery „I”, „i”
- rozwiniemy umiejętność wygłaszania wiersza z pamięci
- poznamy obraz graficzny liczby „4”
4. Jesienne sekrety:
- będziemy kształtować umiejętność wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
- poznamy emocjonalny stosunek do świata przyrody
- rozwiniemy umiejętność zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
- rozwiniemy zainteresowania muzyczne, ruchowe i plastyczne
- poznamy zachowania pożądane(bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
- poznamy obraz graficzny głoski „m” – litery „M”, „m”
- udoskonalimy umiejętność wypowiadania się na określony temat
- poznamy obraz graficzny liczby „5”
- udoskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
- poznamy monety (1 zł, 2 zł, 5 zł)
- ułożymy własne rytmy wizualne i dźwiękowe
TEMATYKA ZAJĘĆ WE WRZEŚNIU
1. Uśmiechnięte przedszkolaki:
- rozwijanie aktywności dziecka w różnych formach i obszarach
- doskonalenie nawyków higieniczno-kulturalnych i sprawności samoobsługowych
- rozwijanie sprawności motoryki małej
- wdrażanie do używania chwytu pisarskiego
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem
- przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu w przedszkolu
- współtworzenie zasad i norm – Kodeks Przedszkolaka
- rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania z rówieśnikami
- wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem
- rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań
- kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni
- aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
2. Bezpieczeństwo ważna sprawa!
- rozwijanie małej motoryki – kształtowanie gotowości do pisania
- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- wdrażanie do proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych oraz do radzenia się w sytuacjach nowych
- kształtowanie umiejętności zachowania ostrożności w ruchu drogowym
- wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu
- rozwijanie zasobu słownictwa biernego oraz czynnego związanego z bezpieczeństwem
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych
- wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach
3. Zabawy przedszkolaków:
- rozwijanie sprawności ruchowej – motoryki dużej
- wdrażanie do zgłaszania potrzeby odpoczynku lub potrzeby ruchu
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji
- rozbudzanie samodzielności i obowiązkowości
- wdrażanie do respektowania norm postepowania zapisanych w Kodeksie Przedszkolaka
- kształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w zespole
- kształtowanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności
- rozwijanie umiejętności różnicowania czworoboków
- rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów
- doskonalenie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej
- doskonalenie słuchu fonematycznego- analizy i syntezy wyrazów
- wyrabianie gotowości do pisania poprzez kreślenie po śladzie itd.
4. Lubię to:
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych
- kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- wdrażanie do komunikowania innym swoich potrzeb i odczuć
- kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- poznanie obrazu graficznego głoski „o”, litery „o”, „O”
- poznanie obrazu graficznego liczby 1
- doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze jego rozwoju
- doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania, pisania, wycinania
- budowanie motywacji do odkrywania rzeczy nieodkrytych
- wdrażanie do odkrywania swoich talentów
- budowanie odporności emocjonalnej związanej z występami publicznymi
- wyrabianie cech charakterologicznych- odwagi, cierpliwości, wytrwałości
- wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw
- rozwijanie myślenia logicznego oraz myślenia przyczynowo- skutkowego
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego