Domowe zajęcia logopedyczne

 

PERCEPCJA SŁUCHOWA

proces rozpoznawania, różnicowania, zapamiętywania, analizowania i syntetyzowania dźwięków

Na percepcję słuchową składają się:

  1. Słuch fizjologiczny – możliwość słyszenia dźwięków z otoczenia za pomocą narządu słuchu. Cechuje go określona ostrość słyszenia, która powoduje, że są ludzie słyszący, niedosłyszący i głusi.
  2. Słuch fonematyczny (fonetyczny) – zwany też słuchem mownym – jest to zdolność do rozpoznawania i różnicowania dźwięków mowy (najmniejszych elementów składowych wyrazów czyli fonemów). Procesy te odbywają się na poziomie kory mózgowej, pełna dojrzałość słuchu fonemowego osiągana jest około 6, 7 roku życia. Dzięki niemu słyszymy różnice pomiędzy dźwiękami bardzo podobnymi np. półka-bułka, Tomek-domek, kura-góra itd. Dalszy etap w rozwoju słuchu fonematycznego stanowi analiza i synteza słuchowa.
  3. Analiza słuchowa to umiejętność wyodrębniania z potoku mowy: zdań, w zdaniach wyrazów, w wyrazach sylab, a w sylabach głosek z zachowaniem ich kolejności.
  4. Synteza słuchowa jest to scalanie głosek, sylab i wyrazów w określone, złożone układy słuchowe.
  5. Pamięć słuchowa jest to pamięć wzorców słuchowych wyrazów tzn. pamięć ich długości (liczby sylab i głosek oraz ich kolejności w wyrazie). Jest to również zdolność zatrzymywania w pamięci ciągów wyrazów połączonych związkami logiczno - gramatycznymi (np. dni tygodnia, nazwy miesięcy, wiersze, piosenki itp.

OBJAWY ZABURZEŃ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ WYSTĘPUJĄCE U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

  1. Trudności w rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych
  2. Trudności w zapamiętywaniu, powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań.
  3. Mały zasób słów i agramatyzmy.
  4. Trudności w tworzeniu zdań i opowiadań.
  5. Trudności w zapamiętywaniu ciągów słownych, np. dni tygodnia, nazw miesięcy oraz treści wierszy i piosenek.
  6. Opóźniony rozwój mowy.
  7. Wady wymowy.
  8. Trudności w różnicowaniu dźwięków mowy (głównie tych o podobnym brzmieniu) i określeniu ich położenia w wyrazie (na początku, na końcu, w środku).
  9. Problemy z dokonywaniem analizy sylabowej i głoskowej wyrazów.
  10. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu na dalszych etapach kształcenia.

 

Prawidłowy rozwój percepcji słuchowej jest warunkiem niezbędnym dla pełnego
rozumienia mowy, dla prawidłowej realizacji dźwięków (poprawnej artykulacji) oraz
opanowania umiejętności czytania i pisania.

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ

ZESTAW ĆWICZEŃ I ZABAW PRZEZNACZONYCH DLA DZIECI NAJMŁODSZYCH

(3-5 LETNICH)

Kształcenie wrażliwości słuchowej i różnicowanie dźwięków z otoczenia

  1. Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów, dźwięków powstałych przy pracy różnych maszyn, dźwięków charakterystycznych dla różnych przedmiotów). Zamknij oczy i powiedz co słyszysz? (np. szelest papieru, brzęk kluczy, przelewanie wody itp.)
  2. Różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (zwierząt, ptaków, zjawisk atmosferycznych) w naturalnym środowisku lub z płyty.
  3. Rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty (perkusyjne i inne).
  4. Rozpoznawanie dźwięków : wysokie – niskie, głośne - ciche, dużo – mało, długi – krótki.
  5. Przeliczanie słyszanych np. uderzeń w bębenek, stuknięć o blat stołu.
  6. Rozpoznawanie osób po głosie (np. mamy, taty, babci itp.).
  7. Lokalizacja dźwięków – szukamy np. dzwoniącego budzika, telefonu...

Ćwiczenia rytmiczne

  1. Ćwiczenia w rozpoznawaniu melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie (lub odtworzeniu z płyty) i wyklaskaniu rytmu piosenki.
  2. Odtwarzanie podanego rytmu poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytupywanie itp.
  3. Odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych poprzez układanie klocków, rysowanie kropek. Rodzic wystukuje rytm, dziecko układa np. klocki, z uwzględnieniem ilości uderzeń i odległości czasowych między nimi (ćwiczenie dla 5 - latka).
  4. Odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych – na podstawie układu np. klocków, dziecko wystukuje lub wyklaskuje rytm (ćwiczenie dla 5 - latka).
  5. Rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych, zgadywanie, który spośród kilku układów na planszy został wystukany.

Różnicowanie dźwięków mowy 

  1. Ćwiczenia rytmiczne – wypowiadanie rytmiczne treści krótkich wierszyków np. z wyklaskiwaniem.
  2. Rozpoznawanie melodii mówienia – zdań pytających, rozkazujących i wykrzyknień.
  3. Rozpoznawanie natężenia głosu – szeptu, naturalnego i głośnego mówienia.
  4. Łączenie sylab w proste wyrazy (5 latki). (jakie słowo słyszysz?: wo-da, O-la, ma-ma.)
  5. Zabawa w kończenie słów np. lo-, dziecko kończy wymawiając – dy (lody), bu- (ty), sa- (mochód), itp.
  6. Wymyśl rymujące się wyrazy (5 - latki), np. słoń – koń, miasto – ciasto, wanna – panna itp.
  7. Uzupełnij brakujące rymy (5 - latki). Lata mucha koło ... (ucha); Lata osa koło ... (nosa); Mały kotek wszedł na ... (płotek); Dla ochłody zjadam ... (lody)
  8. Powtarzanie ciągów słownych np. pór roku (wiosna, lato, jesień, zima), dni tygodnia, liczenie, wymienianie nazw pewnych zbiorów przedmiotów ( np. ubrania: czapka, szalik, buty; zabawki: lalka, samochód, miś)
  9. Nauka na pamięć wierszy, piosenek i rymowanek.
  10. Wyszukiwanie wyrazów zaczynających się na daną głoskę (5 - latki)

Wyszukaj jak najwięcej obrazków kończących się głoską „a”

Rozejrzyj się wokół siebie i powiedz kilka nazw przedmiotów zaczynających się na głoskę „o” itp.

 

ZESTAW ĆWICZEŃ I ZABAW PRZEZNACZONYCH DLA DZIECI 6-7 LETNICH

          Dla dzieci 6, 7 letnich, oprócz ćwiczeń kształcących wrażliwość słuchową, ćwiczeń rytmicznych oraz prostych ćwiczeń w różnicowaniu dźwięków mowy (wymienionych wyżej), konieczne są ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy sylabowej i głoskowej. Mają one istotne znaczenie w przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania. Ćwiczenia te najlepiej jest prowadzić na materiale konkretno – werbalnym (obrazek/przedmiot + nazwa/wyraz). 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy sylabowej i głoskowej

  1. Różnicowanie słów o podobnym brzmieniu – dziecko wskazuje obrazki po usłyszeniu nazw. Pokaż kury, potem góry; bułkę, potem półkę; kasę, potem Kasię.
  2. Rozwijanie zdań i porównywanie liczby wyrazów w zdaniach. Wypowiadamy krótkie zdanie np. Chłopiec czyta. Prosimy, aby dziecko zdanie rozwinęło i ułożyło tyle klocków, ile wyrazów było w zdaniu. 
  3. Układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy. Dziecko układa zdanie do obrazka. Liczy ile jest w nim wyrazów, jaki wyraz jest pierwszy, jaki jest ostatni. Układ wyrazów w zdaniu może być przedstawiony np. na klockach. Dziecko może ciąć pasek papieru na tyle części, ile jest wyrazów w zdaniu.
  4. Rozpoznawanie określonego wyrazu w szeregu wyrazów o podobnym brzmieniu. Gdzie schował się pies? Rodzic wymienia wyrazy (pies, bies, kres, pies, kres, less, pies, cez, gres, pies), gdy dziecko usłyszy wyraz pies, klaszcze  w ręce.
  5. Dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie ilości sylab z równoczesnym wystukiwaniem rytmu wymawianych sylab.
  6. Synteza sylab podanych ze słuchu w wyrazy i tzw. pseudowyrazy, o-wo-ce (owoce), ka-na-pa (kanapa), po-la-sy (polasy), fi-to-dy (fitody)
  7. Dopowiadanie sylab jako uzupełnienie wyrazów. Podajemy pierwszą sylabę, np. ko i pokazujemy obrazek kotka, dziecko dopowiada brakującą część wyrazu.
  8. Tworzenie wyrazów zaczynających się na określoną sylabę wo – woda, wodospad; bu – buty, butelka; sa – sarenka, sale, sałata
  9. Różnicowanie takich samych sylab w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu Rodzic wymienia sylaby pa, ga, pa, da, ga, pa, da.  Dziecko sygnalizuje klaśnięciem moment usłyszenia np. sylaby pa
  10. Wyodrębnianie sylab na początku, na końcu oraz w środku słowa.
  11. Wymawianie określonej sylaby w słowie Parasol, jaka jest trzecia sylaba? – sol.
  12. Rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia (na początku, na końcu, w środku). Do ćwiczenia potrzebny jest zestaw obrazków, których nazwy zawierają określoną sylabę różnie usytuowaną np. ko-sze, jaj-ko, cze-ko-lada.
  13. Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek (samogłosek i spółgłosek) w różnych miejscach wyrazu
    a) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek na końcu wyrazu, np. jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu: woda, okno, ule
    b) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek na początku wyrazu: np. jaką głoskę słyszysz na     początku wyrazu: aparat, orzech, ucho, ekran, igła.
    c) rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek na końcu wyrazu np. nos, kosz, dach.
    d) rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek na początku wyrazu (bez grup spółgłoskowych) np. sałata, lody, mysz, foka    
  14. Rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw – Pokaż obrazek, którego nazwa zaczyna się na a, o, m, s ….
  15. Dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską.
  16. Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski. A – Ala, aster, arbuz... S - sanki, sen, syrop...
  17. Analiza głoskowa wyrazów/pseudowyrazów, liczenie głosek w wyrazach/pseudowyrazach.
    Wymień jakie głoski po kolei słyszysz w wyrazach: osa (o-s-a), miś (m-i-ś), lato (l-a-t-o), fis (f-i-s), tun (t-u-n), dake (d-a-k-e)
  18. Synteza głosek ze słuchu.
    Jaki wyraz/ pseudowyraz usłyszałeś? u-l-e (ule), f-o-k-a (foka), m-o-t-y-l (motyl), m-o-k (mok), s-e-d-a (seda), k-i-m-e (kime)
  19. Domino obrazkowo – głoskowe
    Układanie obrazków tak, aby ostatnia głoska pierwszego wyrazu była początkową głoską następnego, np. nos – sok – kot – tor – rak – itd.

Ćwiczenia koncentracji słuchowej

1. Wyróżnianie pierwszego/ostatniego wyrazu w zdaniu. Rodzic mówi zdanie: Mały kot lubi dużo spać. - dziecko wskazuje pierwsze/ostatnie słowo zdania.
2. Skojarzenia – dopowiadanie słów do zadanego przez rodzica np. książka - dziecko dopowiada ilustracja, rodzic – okładka - kolejne skojarzenie, po kilku próbach powtarzamy wszystkie wypowiedziane skojarzenia.
3. Jedziemy na wakacje - wspólne dopowiadanie wyrazów do zdania: Jadę na wakacje, zabieram ze sobą walizkę i pakuję do niej ogromny ręcznik, dziecko powtarza całą konstrukcję i dopowiada nazwę rzeczy, którą dokłada do walizki – staramy się , by zdanie było jak najdłuższe.
4. Urodziny u Balbiny – zabawa jak wyżej, początek zdania może brzmieć: Na urodziny Balbiny kupimy... i dopowiadamy kolejne prezenty.
5. Uważne słuchanie – Rodzic opowiada o ilustracji, zdarzeniu, prosząc dziecko, by za każdym razem, gdy usłyszy słowo zaczynające się od określonej głoski – narysowało kreskę, albo kropkę.

 

Złote reguły harmonijnego rozwoju mowy dziecka

  1. Od urodzenia dziecka dbaj o jego harmonijny rozwój fizyczny, emocjonalny i psychiczny.
  2. Jeśli niepokoi Cię brak reakcji lub nieadekwatne reakcje dziecka na bodźce akustyczne, koniecznie skonsultuj się z lekarzem audiologiem.
  3. Zadbaj by Twoje oczekiwania wobec dziecka były realistyczne.
  4. Zapewnij dziecku bogactwo różnorodnych doświadczeń: słuchowych, ruchowych, wzrokowych, dotykowych i smakowych.
  5. Każdego dnia przemycaj stymulujące ćwiczenia językowe. Dbaj o dobry klimat podczas tych zabaw. Spraw by był to dla dziecka czas radosnej aktywności.
  6. Rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Opowiadaj mu, czyli opisuj to, co widzicie, to co robicie. Zadawaj mu pytania, choć nie jest jeszcze w stania udzielić odpowiedzi. Sam odpowiadaj na zadawane pytania.
  7. Wypowiedzi skierowane do dziecka niech będą bardzo staranne. Używaj nieco wolniejszego tempa mowy. Zadbaj o dobór prostego, zrozumiałego dla dziecka słownictwa. Stosuj krótkie zdania. Powtarzaj swoją wypowiedź.