Zamierzenia miesiąca

  

TEMATYKA ZAJĘĆ W KWIETNIU

 

1. Ekologia na co dzień:

- poznamy zabawy konstrukcyjne i plastyczne z wykorzystaniem surowców wtórnych

- udoskonalimy małą motorykę poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych

- nauczymy się prawidłowej reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii

- podejmiemy działania chroniące zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów, wykorzystywanie sposobów zmniejszania ich ilości, oszczędzanie wody

- dostrzeżemy wpływ działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, filmów edukacyjnych, zdjęć

- udoskonalimy kompetencje i intuicje matematyczne (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)  zapoznamy się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”, poprzez uczestnictwo w procesie alfabetyzacji

 

2. Książka skarbnicą wiedzy:

- zwrócimy uwagę na prawidłową postawę ciała podczas prac stolikowych i ćwiczeń gimnastycznych

- udoskonalimy umiejętność uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej

- będziemy szukać rymów i tworzyć krótkie rymowanki, wyliczanki i wiersze

- udoskonalimy umiejętność posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeżemy ich znaczenie

- poznamy proces powstawania książki oraz podzielimy książki na dostępne kategorie

- nauczymy się w jaki sposób szanować książki i odkładać je na miejsce po przeczytaniu

- poznamy bibliotekę i obowiązujące w niej zasady

- wykonamy prace plastyczne inspirowane literaturą

- będziemy dokonywać analizy i syntezy sylabowej wyrazów

 

3. Mieszkańcy domu i zagrody:

- będziemy  systematycznie uczestniczyć w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

- poznamy emocje zwierząt domowych, wrażliwość na ich potrzeby

- poznamy miejsca, w których żyją zwierzęta bezdomne

- przypomnimy sobie zasady zachowania zapewniające porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych •

- zaznajomimy się i postaramy zrozumieć obowiązki członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami

- poznamy prawidłową reakcję na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom

- wzbogacimy wiedzę na temat zwierząt domowych i hodowlanych

- dowiemy się o postępie technicznym w gospodarstwie rolnym

- będziemy porównywać długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”

- uporządkujemy przedmioty według długości wzrastającej lub malejącej

- poznamy znaczenie miar w życiu człowieka

- dowiemy się, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia

- będziemy liczyć i odzwierciedlać liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych

- dostrzeżemy znaczenie cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym

- przypomnimy sobie stosowanie zapisu cyfrowego od „0” do „10”

 

TEMATYKA ZAJĘĆ W MARCU

 

1. Zdrowy jak ryba:

- będziemy uczestniczyć w zajęciach kulinarnych i przestrzegać zasady higieny i bezpieczeństwa

- nauczymy się rozpoznawać i nazywać swoje potrzeby związane z odpoczynkiem, ruchem, głodem i pragnieniem

- będziemy stosować klasyfikację dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni

- ustalimy równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania

- porządkujemy zbiory przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie

- dostrzeżemy znaczenie cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym

 

2. Świat się zmienia:

- będziemy  tworzyć konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania

- utrwalimy prawidłowy chwyt przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi

- wykonamy różne prace zwiększające sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

- postaramy się osiągnąć wspólny cel przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy

- poznamy drukowaną małą i wielką literę „z”, „Z” •

- udoskonalimy umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów

- usprawnimy umiejętność klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe

 

3. Wiosno, gdzie jesteś?

- przypomnimy sobie właściwy sposób dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych

- będziemy obserwować zjawiska przyrodnicze, odkryjemy znaczenie przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu

- poznamy literę „c”, „C”

- będziemy kształtować aktywną postawę podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi

- stworzymy kalendarz pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia

- dostrzeżemy następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu

- utrwalimy i wzbogacimy słownictwo służącego do opisywania warunków pogodowych

- udoskonalimy umiejętność nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych

 

 

4. Morskie przygody

- udoskonalimy umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki

- utrwalimy zasady bezpieczeństwa dotyczące przebywania blisko akwenów wodnych

- poszerzymy wiedzę z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów

- udoskonalimy umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie

- poszerzymy wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie

- udoskonalimy analizę i syntezę słuchową wyrazów niezbędną do nauki czytania

- wykonamy zadania zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną

- udoskonalimy umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”

TEMATYKA ZAJĘĆ W LUTYM

 

1. Mroźne krainy:

- udoskonalimy umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych

- poćwiczymy sprawność rąk oraz koordynację wzrokowo-ruchową

- poznamy wpływ działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne

- zaobserwujemy związki przyczynowo-skutkowe, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów

- zapoznamy się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”

- poszerzymy zakres liczenia liczebnikami głównymi oraz poznamy ich zapis cyfrowy (0-8)

- udoskonalimy umiejętność ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami

2. Płynie Wisła, płynie:

- dostrzeżemy siebie jako członka narodu (Polka i Polak)

- będziemy kształtować świadomość narodową i poczucie dumy z faktu bycia Polakiem

- poznamy historię naszego kraju i postacie historyczne oraz zwyczaje i tradycje regionalne

- będziemy śpiewać piosenki i uczestniczyć w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej

- poszerzymy wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii

- spróbujemy poznać mapę Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego

- uświadomimy sobie konieczność szanowania symboli narodowych

3. Sztuka wokół nas

- udoskonalimy umiejętność prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego

- udoskonalimy umiejętność panowania nad emocjami

- poznamy zdrową rywalizację podczas zabaw ruchowych, będziemy dbać o życzliwą i przyjazną atmosferę

- rozwiniemy wyobraźnię poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeżemy jej piękno

- utrwalimy nazwy kolorów podstawowych oraz pochodnych

- udoskonalimy umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym

- poznamy literę („w”)

- udoskonalimy analizę i syntezę sylabową wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie

 

TEMATYKA ZAJĘĆ W STYCZNIU

 

1. Kosmiczne podróże

- będziemy dokonywać pomiaru odległości  

- będziemy posługiwać się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”

- udoskonalimy umiejętność szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”

- będziemy posługiwać się (w dostępnym zakresie) liczebnikami porządkowymi

- poznamy cyfry od „1” do „8”

- zapoznamy się z literą „p”

2. Zimowe szaleństwo

- będziemy doskonalić sprawność ciała i koordynację przygotowując się do nauki pisania i czytania

- poznamy empatyczny stosunek do zwierząt, podejmiemy próbę pomocy potrzebującym zwierzętom

- będziemy kształtować umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób

- udoskonalimy umiejętność wykorzystania znanych piktogramów do kodowania informacji

- będziemy porównywać długość wraz z użyciem określeń: „dłuższy”, „krótszy”

3. Babcia i Dziadek to skarb

- wzbudzimy zainteresowanie historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)

- dostrzeżemy wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji

- przygotujemy występ dla Babci i Dziadka

- utrwalimy kształt liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe

- poznamy litery drukowane – małe i wielkie

- dostrzeżemy, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia (liczenie w różnych kierunkach, przeliczanie tych samych elementów różnie ułożonych: w rzędzie, piramidkach, rozsypce)

4.  Zawodowe plany

- udoskonalimy umiejętność tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych

- będziemy rysować formy koliste w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara

- podejmiemy próbę pogodzenia się z porażką czy przegraną, cieszenia się sukcesem innych

- umocnimy wiarę we własne możliwości, będziemy budować pozytywny obraz własnej osoby

- będziemy układać zdania w taki sposób, aby tworzyły logiczną i poprawnie formułowaną całość

- będziemy odróżniać świat fikcji od rzeczywistości

- będziemy słuchać utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadać się na temat

- podejmiemy próbę czytania prostych wyrazów z poznanych liter

- będziemy kształtować aktywną postawę podczas zajęć: stawianie pytania, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy

 

 

TEMATYKA ZAJĘĆ W GRUDNIU

1. Kulinarne wyzwania:

- spróbujemy prawidłowo i estetycznie nakryć do stołu (rozłożyć talerze, kubki, serwetki, sztućce)

- przypomnimy zasady sprzątania po posiłku (odnoszenie naczyń i sztućców, przysuwanie krzesła)

- udoskonalimy umiejętność szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, zastosujemy określenia: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”

- poznamy cyfrę 6 i inne liczby od 1 do 6, utworzymy zbiory o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą

- udoskonalimy umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi

- weżmiemy udział w uroczystej Barbórce

 

2. Świąteczny czas:

- ugościmy św. Mikołaja

- stworzymy konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału, wykorzystamy właściwy sposób łączenia, montowania

- wykonamy prace plastyczno-techniczne z papieru

- porozmawiamy o radosnych emocjach związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji

- postaramy się dostrzec wartość świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie

- wzbogacimy wiedzę na temat tradycji świątecznych szczególnie na zwyczaje rodzinne i regionalne

- będziemy wspólnie kolędować

- wykorzystamy ekspresję plastyczną jako sposób tworzenia piękna

- będziemy odtwarzać rytmy poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem

 

3. Nowy Rok tuż tuż

- wykonamy ćwiczenia na czas

- będziemy stymulować zmysł dotyku

- usprawnimy aparat artykulacyjny

- poćwiczymy percepcję wzrokowo-ruchową podczas zabaw w grupie

- poszerzymy wiedzę na temat rodzajów zegarków

- określimy czynności wykonywane w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem

- porozmawiamy na temat czasu, postaramy się zrozumieć, że nie można go zatrzymać ani cofnąć

- spróbujemy zrozumieć pojęcia: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”

- utrwalimy nazwy pór roku

- poznamy nazwy miesięcy w odpowiedniej kolejności

TEMATYKA ZAJĘĆ W LISTOPADZIE:

 

1. Polska naszym domem:

- utworzymy w naszej sali kącik patriotyczny

- poznamy różnorodność obiektów i krajobrazów Polski

- zapoznamy się z mapą Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego

- przypomnimy sobie symbole narodowe

2. Kraina bezpieczeństwa:

- dowiemy się jak radzić sobie w trudnych sytuacjach

- przypomnimy numery alarmowe

- poznamy zawody związane z bezpieczeństwem  

- poznamy wybrane zasady ruchu drogowego

- utrwalimy znajomości swojego adresu oraz dowiemy się w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać

3. W świecie emocji:

- będziemy przeliczać i klasyfikować ze względu na rozmiar

- weźmiemy udział w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”

- spróbujemy opisać emocje towarzyszące codziennym zdarzeniom

- będziemy współpracować podczas realizacji zadań zespołowych

4. W świecie teatru:

- poznamy zasady odpowiedniego zachowania w teatrze

- będziemy wcielać się w rolę aktora wykorzystując komunikaty werbalne i niewerbalne

- rozwiniemy wiedzę o teatrze

- poznamy obraz graficzny litery „y

 

 

 

 TEMATYKA ZAJĘĆ W PAŹDZIERNIKU:

 

1. Zaczarowana jesień:

- spróbujemy ułożyć jesienne mandale

- będziemy rozpoznawać i określać smaki

- spróbujemy zidentyfikować smak z owocem

- poznamy literę ,,m”, ,,M”

2. Jak dobrze być razem:

- poznamy literę „e”, „E”

- spróbujemy zdobyć umiejętność panowania nad nieprzyjemnymi emocjami (np. podczas czekania na swoją kolej lub podczas przegranej)

- zapoznamy się z liczbą „3”

- posłuchamy tekstów literackich

- poćwiczymy kompetencje matematyczne: orientację w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze

3. W koronach drzew:

- będziemy uwrażliwiać się na piękno przyrody

- dowiemy się o emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego

- będziemy doskonalić sprawność grafomotoryczną

- dostrzeżemy zmiany zachodzące w przyrodzie i zjawiska charakterystyczne dla jesieni

- wzbogacimy wiedzę przyrodniczą na temat mieszkańców drzew

- będziemy prowadzić obserwacje przyrodnicze za pomocą lupy

- poznamy wybrane gatunki drzew (liście i ich owoce)

- spróbujemy stworzyć album przyrodniczy

- poznamy literę „l”, „L”

4. Jesienne kołysanki:

- poszerzymy wiedzę na temat otaczającej przyrody

- udoskonalimy analizę i syntezę sylabową

- będziemy kształtować kompetencje matematyczne w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów

- będziemy eksperymentować rytmem i dźwiękiem

 - poznamy literę  „I”, „i”

- weźmiemy udział w zabawach konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym naturalnych

- wykonamy ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała

 

 

TEMATYKA ZAJĘĆ WE WRZEŚNIU:

1. Znowu razem

- zbudujemy poczucie przynależności do grupy rówieśniczej

- zapoznamy się poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka

- zapoznamy się z zapise graficznym swojego imienia

- poznamy nowe zabawy muzyczno-ruchowe

2. Z latawcem w przedszkolu

- zapoznamy się z literami: litera „o”

 - rozwiniemy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według ich cech

- rozwiniemy umiejętność tworzenia zbiorów

- będziemy określać położenie latawca względem siebie i innych

3. Żegnamy lato

- poćwiczymy umiejętność prawidłowego posługiwania się nożyczkami

- poszukamy zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata

- rozbudzimy zainteresowanie mapą podczas zabaw

- odczytamy informacje przedstawione symbolicznie

4. Ziemia – nasza planeta

 - poznamy wygląd Ziemi z wykorzystaniem jej modelu

- zapoznamy się z obrazem graficznym cyfry „1”

- porozmawiamy o uczuciach towarzyszących odkrywaniu świata

 

 

wychowawca: mgr Marcjanna Latusek