TEMATYKA ZAJĘĆ W KWIETNIU
1. Ekologia na co dzień:
- poznamy zabawy konstrukcyjne i plastyczne z wykorzystaniem surowców wtórnych
- udoskonalimy małą motorykę poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych
- nauczymy się prawidłowej reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii
- podejmiemy działania chroniące zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów, wykorzystywanie sposobów zmniejszania ich ilości, oszczędzanie wody
- dostrzeżemy wpływ działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, filmów edukacyjnych, zdjęć
- udoskonalimy kompetencje i intuicje matematyczne (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości) zapoznamy się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”, poprzez uczestnictwo w procesie alfabetyzacji
2. Książka skarbnicą wiedzy:
- zwrócimy uwagę na prawidłową postawę ciała podczas prac stolikowych i ćwiczeń gimnastycznych
- udoskonalimy umiejętność uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
- będziemy szukać rymów i tworzyć krótkie rymowanki, wyliczanki i wiersze
- udoskonalimy umiejętność posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeżemy ich znaczenie
- poznamy proces powstawania książki oraz podzielimy książki na dostępne kategorie
- nauczymy się w jaki sposób szanować książki i odkładać je na miejsce po przeczytaniu
- poznamy bibliotekę i obowiązujące w niej zasady
- wykonamy prace plastyczne inspirowane literaturą
- będziemy dokonywać analizy i syntezy sylabowej wyrazów
3. Mieszkańcy domu i zagrody:
- będziemy systematycznie uczestniczyć w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- poznamy emocje zwierząt domowych, wrażliwość na ich potrzeby
- poznamy miejsca, w których żyją zwierzęta bezdomne
- przypomnimy sobie zasady zachowania zapewniające porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych •
- zaznajomimy się i postaramy zrozumieć obowiązki członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami
- poznamy prawidłową reakcję na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- wzbogacimy wiedzę na temat zwierząt domowych i hodowlanych
- dowiemy się o postępie technicznym w gospodarstwie rolnym
- będziemy porównywać długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
- uporządkujemy przedmioty według długości wzrastającej lub malejącej
- poznamy znaczenie miar w życiu człowieka
- dowiemy się, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
- będziemy liczyć i odzwierciedlać liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych
- dostrzeżemy znaczenie cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym
- przypomnimy sobie stosowanie zapisu cyfrowego od „0” do „10”
TEMATYKA ZAJĘĆ W MARCU
1. Zdrowy jak ryba:
- będziemy uczestniczyć w zajęciach kulinarnych i przestrzegać zasady higieny i bezpieczeństwa
- nauczymy się rozpoznawać i nazywać swoje potrzeby związane z odpoczynkiem, ruchem, głodem i pragnieniem
- będziemy stosować klasyfikację dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni
- ustalimy równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
- porządkujemy zbiory przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie
- dostrzeżemy znaczenie cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym
2. Świat się zmienia:
- będziemy tworzyć konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- utrwalimy prawidłowy chwyt przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
- wykonamy różne prace zwiększające sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową
- postaramy się osiągnąć wspólny cel przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
- poznamy drukowaną małą i wielką literę „z”, „Z” •
- udoskonalimy umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
- usprawnimy umiejętność klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
3. Wiosno, gdzie jesteś?
- przypomnimy sobie właściwy sposób dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- będziemy obserwować zjawiska przyrodnicze, odkryjemy znaczenie przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
- poznamy literę „c”, „C”
- będziemy kształtować aktywną postawę podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi
- stworzymy kalendarz pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia
- dostrzeżemy następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
- utrwalimy i wzbogacimy słownictwo służącego do opisywania warunków pogodowych
- udoskonalimy umiejętność nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych
4. Morskie przygody
- udoskonalimy umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki
- utrwalimy zasady bezpieczeństwa dotyczące przebywania blisko akwenów wodnych
- poszerzymy wiedzę z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
- udoskonalimy umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
- poszerzymy wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
- udoskonalimy analizę i syntezę słuchową wyrazów niezbędną do nauki czytania
- wykonamy zadania zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
- udoskonalimy umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
TEMATYKA ZAJĘĆ W LUTYM
1. Mroźne krainy:
- udoskonalimy umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych
- poćwiczymy sprawność rąk oraz koordynację wzrokowo-ruchową
- poznamy wpływ działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
- zaobserwujemy związki przyczynowo-skutkowe, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów
- zapoznamy się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”
- poszerzymy zakres liczenia liczebnikami głównymi oraz poznamy ich zapis cyfrowy (0-8)
- udoskonalimy umiejętność ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
2. Płynie Wisła, płynie:
- dostrzeżemy siebie jako członka narodu (Polka i Polak)
- będziemy kształtować świadomość narodową i poczucie dumy z faktu bycia Polakiem
- poznamy historię naszego kraju i postacie historyczne oraz zwyczaje i tradycje regionalne
- będziemy śpiewać piosenki i uczestniczyć w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
- poszerzymy wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
- spróbujemy poznać mapę Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- uświadomimy sobie konieczność szanowania symboli narodowych
3. Sztuka wokół nas
- udoskonalimy umiejętność prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego
- udoskonalimy umiejętność panowania nad emocjami
- poznamy zdrową rywalizację podczas zabaw ruchowych, będziemy dbać o życzliwą i przyjazną atmosferę
- rozwiniemy wyobraźnię poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeżemy jej piękno
- utrwalimy nazwy kolorów podstawowych oraz pochodnych
- udoskonalimy umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym
- poznamy literę („w”)
- udoskonalimy analizę i syntezę sylabową wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
TEMATYKA ZAJĘĆ W STYCZNIU
1. Kosmiczne podróże
- będziemy dokonywać pomiaru odległości
- będziemy posługiwać się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- udoskonalimy umiejętność szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- będziemy posługiwać się (w dostępnym zakresie) liczebnikami porządkowymi
- poznamy cyfry od „1” do „8”
- zapoznamy się z literą „p”
2. Zimowe szaleństwo
- będziemy doskonalić sprawność ciała i koordynację przygotowując się do nauki pisania i czytania
- poznamy empatyczny stosunek do zwierząt, podejmiemy próbę pomocy potrzebującym zwierzętom
- będziemy kształtować umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób
- udoskonalimy umiejętność wykorzystania znanych piktogramów do kodowania informacji
- będziemy porównywać długość wraz z użyciem określeń: „dłuższy”, „krótszy”
3. Babcia i Dziadek to skarb
- wzbudzimy zainteresowanie historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)
- dostrzeżemy wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
- przygotujemy występ dla Babci i Dziadka
- utrwalimy kształt liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- poznamy litery drukowane – małe i wielkie
- dostrzeżemy, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia (liczenie w różnych kierunkach, przeliczanie tych samych elementów różnie ułożonych: w rzędzie, piramidkach, rozsypce)
4. Zawodowe plany
- udoskonalimy umiejętność tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych
- będziemy rysować formy koliste w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
- podejmiemy próbę pogodzenia się z porażką czy przegraną, cieszenia się sukcesem innych
- umocnimy wiarę we własne możliwości, będziemy budować pozytywny obraz własnej osoby
- będziemy układać zdania w taki sposób, aby tworzyły logiczną i poprawnie formułowaną całość
- będziemy odróżniać świat fikcji od rzeczywistości
- będziemy słuchać utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadać się na temat
- podejmiemy próbę czytania prostych wyrazów z poznanych liter
- będziemy kształtować aktywną postawę podczas zajęć: stawianie pytania, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
TEMATYKA ZAJĘĆ W GRUDNIU
1. Kulinarne wyzwania:
- spróbujemy prawidłowo i estetycznie nakryć do stołu (rozłożyć talerze, kubki, serwetki, sztućce)
- przypomnimy zasady sprzątania po posiłku (odnoszenie naczyń i sztućców, przysuwanie krzesła)
- udoskonalimy umiejętność szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, zastosujemy określenia: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- poznamy cyfrę 6 i inne liczby od 1 do 6, utworzymy zbiory o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą
- udoskonalimy umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
- weżmiemy udział w uroczystej Barbórce
2. Świąteczny czas:
- ugościmy św. Mikołaja
- stworzymy konstrukcje płaskie i przestrzenne oraz kompozycje z różnorodnego materiału, wykorzystamy właściwy sposób łączenia, montowania
- wykonamy prace plastyczno-techniczne z papieru
- porozmawiamy o radosnych emocjach związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji
- postaramy się dostrzec wartość świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
- wzbogacimy wiedzę na temat tradycji świątecznych szczególnie na zwyczaje rodzinne i regionalne
- będziemy wspólnie kolędować
- wykorzystamy ekspresję plastyczną jako sposób tworzenia piękna
- będziemy odtwarzać rytmy poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem
3. Nowy Rok tuż tuż
- wykonamy ćwiczenia na czas
- będziemy stymulować zmysł dotyku
- usprawnimy aparat artykulacyjny
- poćwiczymy percepcję wzrokowo-ruchową podczas zabaw w grupie
- poszerzymy wiedzę na temat rodzajów zegarków
- określimy czynności wykonywane w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem
- porozmawiamy na temat czasu, postaramy się zrozumieć, że nie można go zatrzymać ani cofnąć
- spróbujemy zrozumieć pojęcia: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”
- utrwalimy nazwy pór roku
- poznamy nazwy miesięcy w odpowiedniej kolejności
TEMATYKA ZAJĘĆ W LISTOPADZIE:
1. Polska naszym domem:
- utworzymy w naszej sali kącik patriotyczny
- poznamy różnorodność obiektów i krajobrazów Polski
- zapoznamy się z mapą Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- przypomnimy sobie symbole narodowe
2. Kraina bezpieczeństwa:
- dowiemy się jak radzić sobie w trudnych sytuacjach
- przypomnimy numery alarmowe
- poznamy zawody związane z bezpieczeństwem
- poznamy wybrane zasady ruchu drogowego
- utrwalimy znajomości swojego adresu oraz dowiemy się w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać
3. W świecie emocji:
- będziemy przeliczać i klasyfikować ze względu na rozmiar
- weźmiemy udział w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”
- spróbujemy opisać emocje towarzyszące codziennym zdarzeniom
- będziemy współpracować podczas realizacji zadań zespołowych
4. W świecie teatru:
- poznamy zasady odpowiedniego zachowania w teatrze
- będziemy wcielać się w rolę aktora wykorzystując komunikaty werbalne i niewerbalne
- rozwiniemy wiedzę o teatrze
- poznamy obraz graficzny litery „y
TEMATYKA ZAJĘĆ W PAŹDZIERNIKU:
1. Zaczarowana jesień:
- spróbujemy ułożyć jesienne mandale
- będziemy rozpoznawać i określać smaki
- spróbujemy zidentyfikować smak z owocem
- poznamy literę ,,m”, ,,M”
2. Jak dobrze być razem:
- poznamy literę „e”, „E”
- spróbujemy zdobyć umiejętność panowania nad nieprzyjemnymi emocjami (np. podczas czekania na swoją kolej lub podczas przegranej)
- zapoznamy się z liczbą „3”
- posłuchamy tekstów literackich
- poćwiczymy kompetencje matematyczne: orientację w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze
3. W koronach drzew:
- będziemy uwrażliwiać się na piękno przyrody
- dowiemy się o emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
- będziemy doskonalić sprawność grafomotoryczną
- dostrzeżemy zmiany zachodzące w przyrodzie i zjawiska charakterystyczne dla jesieni
- wzbogacimy wiedzę przyrodniczą na temat mieszkańców drzew
- będziemy prowadzić obserwacje przyrodnicze za pomocą lupy
- poznamy wybrane gatunki drzew (liście i ich owoce)
- spróbujemy stworzyć album przyrodniczy
- poznamy literę „l”, „L”
4. Jesienne kołysanki:
- poszerzymy wiedzę na temat otaczającej przyrody
- udoskonalimy analizę i syntezę sylabową
- będziemy kształtować kompetencje matematyczne w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów, odtwarzania układów przedmiotów i wychwytywania rytmów
- będziemy eksperymentować rytmem i dźwiękiem
- poznamy literę „I”, „i”
- weźmiemy udział w zabawach konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym naturalnych
- wykonamy ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
TEMATYKA ZAJĘĆ WE WRZEŚNIU:
1. Znowu razem
- zbudujemy poczucie przynależności do grupy rówieśniczej
- zapoznamy się poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
- zapoznamy się z zapise graficznym swojego imienia
- poznamy nowe zabawy muzyczno-ruchowe
2. Z latawcem w przedszkolu
- zapoznamy się z literami: litera „o”
- rozwiniemy umiejętność klasyfikowania przedmiotów według ich cech
- rozwiniemy umiejętność tworzenia zbiorów
- będziemy określać położenie latawca względem siebie i innych
3. Żegnamy lato
- poćwiczymy umiejętność prawidłowego posługiwania się nożyczkami
- poszukamy zjawisk przyrodniczych związanych z odejściem lata
- rozbudzimy zainteresowanie mapą podczas zabaw
- odczytamy informacje przedstawione symbolicznie
4. Ziemia – nasza planeta
- poznamy wygląd Ziemi z wykorzystaniem jej modelu
- zapoznamy się z obrazem graficznym cyfry „1”
- porozmawiamy o uczuciach towarzyszących odkrywaniu świata
wychowawca: mgr Marcjanna Latusek