Język angielski

Zajęcia z dziećmi prowadzi P. Maria Tyman

Witam Państwa bardzo serdecznie!

Nazywam się Maria Tyman.

 W tym roku szkolnym będę uczyć Państwa Dzieci języka angielskiego.

 

Oto kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę pomagając swojemu Dziecku w nauce:
Wymowa. Proszę korzystać wraz z Dziećmi z materiałów, które są załączone do podręcznika - to ułatwi im przyswojenie prawidłowej wymowy. Zachęcam także do słuchania razem z Dzieckiem piosenek z internetu, do których linki będę podawała na bieżąco: na gazetce i na stronie internetowej przedszkola.
– Mali uczniowie uczą się głównie poprzez zabawę. Uczą się konkretów, czyli konkretnych słów czy zwrotów związanych z ich wiekiem i zainteresowaniami. Nie są w stanie opanować jeszcze reguł gramatycznych, dlatego nie będą w stanie zrozumieć np. odmiany czasownika „to be” – być. Bo również w języku polskim Dzieci nie zdają sobie sprawy, że taka odmiana istnieje. Odmieniają czasowniki naturalnie. Wszystko musi być dopasowane do wieku i umiejętności!
– Dziecko, które na co dzień nie słyszy języka angielskiego, tak jak słyszy polski, nie opanuje go w takim stopniu jak swój język ojczysty. Dlatego nie wymagajmy, że będzie mówiło płynnie w języku obcym skoro nie ma z nim kontaktu na co dzień.
–  Jeżeli dorośli interesują się językiem angielskim, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że Dzieci, naśladując dorosłych, też będą się nim interesowały. Dlatego proszę nucić piosenki, których uczymy się podczas zajęć, proszę zachęcać Dziecko do ich śpiewania, ale proszę go do niczego nie zmuszać. Małe Dzieci większą część wiedzy przyswajają zupełnie nieświadomie, dlatego nie będą w stanie odpowiedzieć na pytanie:

„Czego się dzisiaj nauczyłaś / nauczyłeś na angielskim?”
Pytanie to natomiast warto zadawać starszym Dzieciom. Dzięki temu przypomną sobie i utrwalą materiał przerabiany na zajęciach w przedszkolu.

 

Z wyrazami szacunku,
Maria Tyman

 

Dzieci najmłodsze
mają zajęcia 2 razu w tygodniu po 20 minut.
Przez dwa lata nie korzystamy z podręczników, a lekcje są prowadzone w oparciu o następujące strony internetowe:
http://supersimplelearning.com/songs/,
Flickbox Kids Songs and Rhymes - YouTube
https://www.youtube.com/user/FlickBoxHQ/featured,
Kids TV - Nursery Rhymes And Children's Songs – YouTube
https://www.youtube.com/channel/UC7Pq3Ko42YpkCB_Q4E981jw,
wykorzystuję także niektóre materiały kursu: Hello Cheeky i Cheeky Monkey 1:
https://www.macmillan.pl/katalog/cheeky-monkey

Stopniowo poznajemy:
kolory
(blue, yellow, green, red, pink  /// orange, purple, grey, black white, brown),
https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA
https://www.youtube.com/watch?v=hhT7Ic-gPwA
liczby 1-6 /// 6 – 12,
https://www.youtube.com/watch?v=xNw1SSz18Gg
rodzina: https://www.youtube.com/watch?v=QO02zbQVrjg
części ciała: https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY
niektóre zabawki: https://www.youtube.com/watch?v=q6PX-4TiPjU
zwroty: Hello, Bye,  Nice to see you!  How are you?, What's your name?, polecenia: stand up, sit down, please, be quiet. make a circle

Dzieci w tym wieku często jeszcze nie mówią, ale chętnie pokazują, dlatego uczą się głównie metodą Total Physical Response, czyli metodą reagowania całym ciałem. Wykorzystuje się tutaj przede wszystkim piosenki i są one zawsze połączone z ruchem.
Dodatkowo wprowadza się, jako element metody audiowizualnej, karty obrazkowe (flash cards) oraz rekwizyty: np. kolorowe piłki, dużą kostkę do gry, maskotki.

Pięciolatki

Od października będą się uczyły z książki: Discover with Dex 1
https://sklep.macmillan.pl/category/1198/discover-with-dex-1.html

 A we wrześniu przypomną sobie:                                                       
1. Hi, Hello – cześć;  a boy – chłopczyk; a girl – dziewczynka; children – dzieci
What's your name? - Jak masz na imię? My name is ..... .
https://www.youtube.com/watch?v=Uv1JkBL5728
a bag – torba, a box - pudełko                  
What's in the bag / box today? - Co jest dzisiaj w tej torbie / w pudełku?
a circle – koło                                                  Let's make a circle – zróbmy koło; big – duże; small – małe; up – do góry; down – na dół

 2.  Please, be quiet – proszę o ciszę
https://www.youtube.com/watch?v=-xR5CXzxyMA

3. It's nice so see you  - Miło Cię zobaczyć; How are you?  - Jak się masz?
ENGLISH IS FUN! (część I) - YouTube 

4. kolory: red, yellow, blue, green, black, white, brown, orange, a purple pink, grey

5. Zabawki:  a scooter – hulajnoga;   a doll / a dolly – lalka;    a train – pociąg;  
                        
a ball – piłka; a car – autko;                                  a teddy – miś;
https://www.youtube.com/watch?v=q6PX-4TiPjU

6. Liczymy do 20   https://www.youtube.com/watch?v=0VLxWIHRD4E

7. Części ciała:
head – głowa; eyes – oczy; ears – uszy; nose – nos; mouth – usta; legs – nogi; shoulders – ramiona; arms -  ręce, knees – kolana; hands – dłonie; fingers – palce (dłoń); foot – stopa; feet – stopy; toes – palce (stopa)
https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY
https://www.youtube.com/watch?v=NNiOgy-ZIfE  open, close – a song    

Starszaki   
zanim zakupimy nową książkę: Mimis Wheel 3 (cena: 55 zł; proszę wpłacić Wychowawcy), będą kontynuowały pracę z zeszłorocznym podręcznikiem Mimi's Wheel 2, ale przed tem przypomną sobie:                                                                             
1. Please, be quiet. - Proszę o ciszę: Ok, I'm sorry – dobrze, przepraszam,        Thanks. - Dzięki.         https://www.youtube.com/watch?v=u2dl-kqRZ2M
2. Nice to see you – Miło Cię zobaczyć
3. How are you? https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8
I'm good / great / wonderful /// tired / hungry / not so good
4. What's your name? - Jak masz na imię? My name is .....
Przedstawiamy naszych kolegów i nasze koleżanki:  This is (Tomek). - To jest...
5. Polish – Polak, English – Anglik; a boy – chłopiec, a girl - dziewczyna

rap: 1, 2, 3, guess with me,
       Are you English? No, I'm not.
       Are you Polish?  Yes, I am. Yes, yes, yes I am!
6. Kolory i słówka, które się z nimi rymują:
a red bed, a yellow cello, a blue shoe, a green bean, a black sack, a white kite,
a brown crown, an orange orange, a purple turtle, a pink drink, and... a grey mouse
6. Liczymy do 30.   https://www.youtube.com/watch?v=0VLxWIHRD4E
(ta piosenka uczy liczyć do 20)

 Propozycja dla ambitnych:
https://www.youtube.com/watch?v=0TgLtF3PMOc  liczymy do 100
https://www.youtube.com/watch?v=kGBu6OY81Mw  liczymy do 100 dziesiątkami

 7. Części ciała:
head – głowa; eyes – oczy; ears – uszy; nose – nos; mouth – usta; legs – nogi; shoulders – ramiona; knees – kolana; hands – dłonie; fingers – palce (dłoń);
foot – stopa; feet – stopy; toes – palce (stopa)

 Wierszyk: I've got 1 head, 2 eyes, 1 nose

                I've got 1 mouth, 2 feet, 10 toes

                I've got 2 hands, 10 fingers too

                My eyes are blue, what about you?                                     1 wrzesień 2021

 

15.10. 2021r.

Na kolejnych zajęciach RYBKI będą się uczyć:
1. Zabawki: a ball, a teddy bear, a train, a robot
piosenka o kolorowych piłkach: https://www.youtube.com/watch?v=hhT7Ic-gPwA
zabawy z piłką:
kick the ball – kopnij piłkę,     catch the ball – złap piłkę,   throw the ball – rzuć piłkę,   bounce the ball – odbijaj piłkę

2. Kolory: red, yellow, blue, green, pink

3. Liczymy do 6.

Powtarzamy:
Hi, Hello – cześć; Good morning – Dzień dobry
This is a box – To jest torba                  
What's in the box today? - Co jest dzisiaj w tej torbie?
Please, be quiet – proszę o ciszę
https://www.youtube.com/watch?v=-xR5CXzxyMA
Części ciała: eyes - oczy, nose - nos, mouth - usta, ears – uszy
https://www.youtube.com/watch?v=lVINkMH0BUA
Polecenia:          Stand up - wstań, Sit down – siadaj, Turn around – obróć się
https://www.youtube.com/watch?v=WsiRSWthV1k

na kolejnych zajęciach:    15.10.2021r.

Misie oraz młodsze  Tygryski i ŻABKI
Będą poznawały przygody małpki Cheeky w oparciu o podręczkiki: Cheeky Monkey 1 i 2. (https://www.macmillan.pl/katalog/cheeky-monkey)
1. Części ciała:
my eyes – moje oczy, my nose – mój nos,  my mouth – moje usta
my ears – moje uszy   https://www.youtube.com/watch?v=lVINkMH0BUA
head – głowa, shoulders – ramiona, knees – kolana, toes – palce (stopa)
http://supersimplelearning.com/songs/original-series/one/head-shoulders-knees-and-toes-speeding-up/
open – close: https://www.youtube.com/watch?v=NNiOgy-ZIfE

2. Zabawki:  a scooter – hulajnoga;   a doll / a dolly – lalka;    a train – pociąg;  

                     a ball – piłka; a car – autko;  a robot: a teddy – miś;

https://www.youtube.com/watch?v=q6PX-4TiPjU

What's in the box? https://www.youtube.com/watch?v=eb53_Kdc1XI
My teddy bear:      https://www.youtube.com/watch?v=666UZRBO5q8
I am a robot: I Am A Robot Interactive song for kids by Kymberly Stewart - YouTube
3. Liczymy do 12. (ta piosenka uczy liczyć do 10)          How many? - Ile?
https://www.youtube.com/watch?v=xNw1SSz18Gg  
powtarzamy:
Please, be quiethttps://www.youtube.com/watch?v=-xR5CXzxyMA
Polecenia:          Stand up - wstań, Sit down – siadaj, Turn around – obróć się
https://www.youtube.com/watch?v=WsiRSWthV1k
Kolory: red, yellow, blue, green, black, white, brown, orange, purple, pink, grey    What colour is it? - Jaki to kolor?

 starsze Tygryski, starsze Żabki oraz młodsze Biedronki   

rozpoczynają pracę z podręcznikiem:
Discover with Dex 2

Discover with Dex to trzypoziomowy kurs dla dzieci przedszkolnych. Razem z tytułowym bohaterem, sympatycznym dinozaurem o imieniu Dex, mali uczniowie odkrywają świat w języku angielskim. Interaktywne ćwiczenia, filmiki i piosenki przybliżają dzieciom kulturę krajów anglojęzycznych, a pacynka Dex i atrakcyjne graficznie karty obrazkowe przenoszą je w angielski świat uroczego dinozaura.
Na wewnętrznej stronie okładki zamieszczony jest kod do materiałów cyfrowych. Dlatego okładkę daję dzieciom do domu, a pozostała część książki pozostanie w przedszkolu.

Aby pobrać te materiały należy wejść na:
https://www.macmillaneducationeverywhere.com/ ,
zarejestrować się, a następnie podążać za instrukcją, która wyświetli się na ekranie.

Po zajęciach z podręcznikiem, Dzieci będą zabierały ze sobą karty pracy do domu. Dzięki temu będą Państwo wiedzieć, co robimy w przedszkolu. Bardzo proszę, aby w domu Dziecko miało teczkę lub segregator, w którym będzie te materiały przechowywać. Zachęcam, aby razem z Dzieckiem tworzyć i kolekcjonować „książeczki” do języka angielskiego: przyniesioną przez Dziecko historyjkę obrazkową należy przeciąć nożyczkami wzdłuż, a następnie, zwracając uwagę na ponumerowane strony, tak złożyć obrazki, aby powstała książeczka.

Have fun!

starsze Biedronki oraz Kangurki   

rozpoczynają pracę z podręcznikiem:
Mimi's Wheel 3

Mimi’s Wheel to kurs dla przedszkolaków, którego bohaterką jest surykatka Mimi. Przygody Mimi pomagają dzieciom zrozumieć nie tylko nowy język, ale też świat wokół nich i panujące w nim zasady. Wesoła Mimi wprowadza małych uczniów w świat języka angielskiego, wykorzystując treści i techniki dopasowane do ich poziomu rozwoju poznawczego.
Ciekawe opowiadania, rytmiczne piosenki i atrakcyjne filmiki zainteresują każdego przedszkolaka, a cały kurs jest przygotowany w zgodzie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Do kursu dołączony jest kod do platformy Navio, który zamieszczony jest na wewnętrznej stronie okładki. Dlatego okładkę daję dzieciom do domu, a pozostała część książki pozostanie w przedszkolu.

Aby pobrać aplikację należy wejść na:
https://www.macmillaneducationeverywhere.com/ ,
zarejestrować się, a następnie podążać za instrukcją, która wyświetli się na ekranie.
Przewodnik użytkownika Navio dla ucznia w języku polskim można pobrać tutaj:
https://www.macmillan.pl/katalog/mimi-s-wheel
Po zajęciach z podręcznikiem, Dzieci będą zabierały ze sobą karty pracy do domu. Dzięki temu będą Państwo wiedzieć, co robimy w przedszkolu. Bardzo proszę, aby w domu Dziecko miało teczkę lub segregator, w którym będzie te materiały przechowywać.

Have fun!
Maria Tyman

 W grudniu: RYBKI, MISIE,

młodsze TYGRYSKI oraz młodsze  ŻABKI  będą:

1. „Szukać” Świętego Mikołaja:
https://www.youtube.com/watch?v=7C-FPQQOm3w   Where is Santa?
- Gdzie jest Św. Mikołaj?

2. Powtarzać kolory:
What colour is: Rudolph's nose  Santa's beard , a Christmas tree ?
(Jakiego koloru jest nosek renifera Rudolfa, broda Św. Mikołaja, choinka)?
https://www.youtube.com/watch?v=y4SpQMom8t8

3. Opowiadać o tym, co chcemy dostać na Święta:
What do you want for Christmas?     - Co chcesz na (dostać) na Święta?
I want: a train, a rocket, a robot, a teddy bear,
propozycja dla ambitnych: a ball, a yo-yo, a bike, a jump rope
https://www.youtube.com/watch?v=YqFP0NjoGY4

4. „Zamieniać się” w tańczącą choinkę:
https://www.youtube.com/watch?v=rlr4uXAz-JM  Dancing Christmas tree

5. Uczyć się jak po angielsku złożyć  świąteczne życzenia:

Merry Christmas!

W grudniu: sześciolatki , starsze ŻABKI, starsze Tygryski i młodsze BIEDRONKI będą:

1. poznawać zimowo – świąteczne słownictwo:
winter – zima; It's cold – jest zimno; I'm cold – zimno mi; snowman – bałwan; It's snowy – pada śnieg;
It's rainy – pada deszcz; It's cloudy – jest pochmurno; It's windy – wieje wiatr
wierszyk o bałwanku:
I'm a snowman, I'm big and fat,            - Jestem bałwanem, jestem duży i gruby,

I've got two eyes and a carrot nose,     - Mam dwoje oczu i marchewkowy nos,

I've got two arms and stones for toes,  - Mam dwie ręce i kamyczki zamiast palców (w stopach)

I've got a pink scarf and a yellow hat.   - Mam różowy szalik i żółtą czapkę.

ubranie:

a coat – płaszcz, a jumper – sweter; a scarf – szalik, a hat – czapka, gloves – rękawiczki, socks – skarpety; trousers - spodnie

święta:

Santa, Santa Claus, Father Christmas – Święty Mikołaj, chimney – komin, sleigh – sanie, reindeer – renifer, sack – worek
wierszyk o Św. Mikołaju:
Father Christmas, ho, ho, ho; down the chimney watch him go;
On his head he's got a red hat, on his body he's got a red coat,
On his feet he's got big boots, In his hands he's got a big sack. 
Christmas – Święta Bożego Narodzenia;
a Christmas tree – choinka; an angel – anioł; presents – prezenty; a star – gwiazda, a ball – bombka; bells - dzwonki
2. Uczyć się jak po angielsku złożyć  świąteczno – noworoczne życzenia:

We wish you a Merry Christmas and a Happy New Year!
https://www.youtube.com/watch?v=BI7wis-HmfI

3. Powtórzymy sobie kolory:
What colour is: Rudolph's nose, Santa's beard, a Christmas tree?
https://www.youtube.com/watch?v=y4SpQMom8t8
4. Opowiadać o tym, co chcemy dostać na Święta:
What do you want for Christmas?   - Co chcesz (dostać) na święta?   
I want: a train, a rocket, a robot, a teddy bear,  https://www.youtube.com/watch?v=YqFP0NjoGY4
propozycja dla ambitnych: a ball, a yo-yo, a bike, a jump
 

01. 12. 2021 r.

 

Kangurki (29 listopad – 3 grudzień)
Pierwsza lekcja
Temat: What's that?  - a song (przerabiamy teraz rozdział: Wild animals – dzikie zwierzęta)
Zrobiliśmy:
- str. 22: słuchając piosenki: What's that? (CD2 Track 5), zgadywaliśmy, jakie to zwierzęta: It's black and white (a zebra); It's green and yellow (a snake), It's got big teeth ( a tiger), It's got long legs (a giraffe) i zaznaczaliśmy te zwierzęta w podręczniku.
- str. 21 – zabawa z naklejkami.
Dzieci z tej grupy korzystają z podręcznika: Mimi's Wheel 3, do którego dołączona jest platforma Navio, dzięku czemu można uczyć się w domu podczas kwarantanny. Powyższe zadania można odnaleźć na tej platformie.
Kod do platformy Navio zamieszczony jest na wewnętrznej stronie okładki podręcznika, którą dzieci zabrały do domu. Pozostała część książki pozostała w przedszkolu.
Przewodnik użytkownika Navio dla ucznia w języku polskim można pobrać tutaj: https://www.macmillan.pl/katalog/mimi-s-wheel
lub:    https://www.macmillan.pl/files/Navio_Student_User_Guide_PL.pdf
Druga lekcja
Temat: Santa, where are you?
1. Powtórka: The weather chant (wierszyk o pogodzie):
Sunny, cloudy, rainy, windy, What's the weather like today?
Is it hot? Is it cold? What's the weather, can you say?
https://www.youtube.com/watch?v=Fp5uRVfWVsM
What's the weather like today? Mimi's Wheel 2
2. Wprowadzenie słownictwa:
winter – zima; It's cold – jest zimno;
a coat – płaszcz, a jumper – sweter; a scarf – szalik, a hat – czapka, gloves – rękawiczki, socks – skarpety; trousers – spodnie, boots – wysokie buty
uzupełnienie w internecie:
https://www.youtube.com/watch?v=c7s-Twed45g Winter Clothing Song for Kids | Put On My Hat | Learn English Children
Santa, Santa Claus, Father Christmas – Święty Mikołaj, sleigh – sanie,
3. Zabawa: Santa, where are you? - Mikołaju, gdzie jesteś?
https://www.youtube.com/watch?v=3PcmHSPVlKY
Santa, Where Are You? | Kids Christmas Song | Super Simple Songs

 

STYCZEŃ

Po Nowym Roku:    Rybki, Misie oraz młodsze Tygryski i Żabki będą się uczyły:
1. Części ciała:
http://supersimplelearning.com/songs/original-series/one/head-shoulders-knees-and-toes-speeding-up/
2. Cheeky's friends – przyjaciele Cheekiego:
Rabbit – Króliczek; Duck – Kaczuszka, Bird – Ptaszek
3. Family – Rodzina
brother – brat,   sister – siostra, daddy – tatuś,    baby - dzidziuś, mummy – mamusia,              

Finger family song (piosenka o rodzinie paluszków):
Daddy finger, daddy finger, where are you?     Here I am, here I am, how do you do!
https://www.youtube.com/watch?v=QO02zbQVrjg
Where are you? Gdzie jesteś?       Here I am. Jestem tutaj
Wersja w języku polskim:
https://www.youtube.com/watch?v=la13RH0Q21U
4. Pogoda – What's the weather like today?
https://www.youtube.com/watch?v=Fp5uRVfWVsM

oraz:
Będziemy liczyć do 12  (Rybki do 10)          How many? - Ile?
https://www.youtube.com/watch?v=xNw1SSz18Gg
powtarzamy:
Kolory: red, yellow, blue, green, pink, (Rybki)
black, white, brown, orange, purple, grey                                   

Po Nowym Roku: młodsze Biedronki oraz starsze Tygryski i starsze Żabki 
będą się uczyły: Discover my house (U 3)
bathroom – łazienka, bedroom – sypialnia, garage – garaż, garden – ogórd,
kitchen – kuchnia, living room – salon, dining room – jadalnia, house - dom

 Praca z nagraniami z podręcznika:     CD2, tracks: 2 – 14.
Zachęcam do korzystania z zasobów online, do których kod zamieszczony jest na wewnętrznej stronie okładki podręcznika dla dzieci.
Okładkę dzieci zabrały do domu, a pozostała część książki pozostała w przedszkolu.

Uzupełnienie w internecie (dla ambitnych):
https://www.youtube.com/watch?v=FsN2REgwSmo  Parts of the house | kids song
powtarzamy:
discover my body (U 2)
eyes – oczy; head – głowa; nose – nos; fingers – palce (dłoń);toes – palce (stopa); foot – stopa; feet – stopy; hands – dłonie; mouth – usta; ears – uszy; shoulders – ramiona; knees – kolana;
Head, shoulders, knees & toes – piosenka:
Head Shoulders Knees & Toes (Speeding Up) | Nursery Rhyme | Super Simple Songs - YouTube
Open, close – piosenka:
https://www.youtube.com/watch?v=NNiOgy-ZIfE            
discover wild animals (U 4)        
a crocodile – krokodyl, an elephant – słoń, a hippo – hipopotam, a lion – lew,
a monkey – małpka, a parrot – papuga, a snake – wąż, a tiger – tygrys, a zebra – zebra    
https://www.youtube.com/watch?v=CA6Mofzh7jo 
Wild animals for kids - Vocabulary for kids
https://www.youtube.com/watch?v=wCfWmlnJl-A  The Animal Song                   

 

Po Nowym Roku:  Kangurki oraz starsze Biedronki
będą się uczyły:
Daily routines (czynności, które wykonujemy codziennie)
every day I:  (ja codziennie)
get up – wstaję, brush my hair – szczotkuję włosy, brush my teeth – czyszczę zęby,
get dressed – ubieram się,  have a shower – biorę prysznic,
have breakfast – jem śniadanie, have lunch – jem obiad, have dinner – jem kolację,
wash my face – myję buzię, wash my hands – myję ręce 

Praca z nagraniami z podręcznika:     CD2 tracks: 15 - 28
Zachecam do korzystania z platformy Navio, do której kod zamieszczony jest na wewnętrznej stronie okładki podręcznika dla dzieci.
Okładkę dzieci zabrały do domu, a pozostała część książki pozostała w przedszkolu.
Przewodnik użytkownika Navio dla ucznia w języku polskim można pobrać tutaj: https://www.macmillan.pl/katalog/mimi-s-wheel
lub:    https://www.macmillan.pl/files/Navio_Student_User_Guide_PL.pdf

Uzupełnienie w internecie (dla ambitnych):
https://www.youtube.com/watch?v=eUXkj6j6Ezw Wake Up! Daily Routines Song for Kids
https://www.youtube.com/watch?v=qD1pnquN_DM
Kids vocabulary - My Day - Daily Routine - Learn English for kids - English educational video
powtarzamy:
Meals: chicken – kurczak, fish – ryba, pancake – naleśnik, pizza, rice – ryż,

            salad – sałatka, soup – zupa, spaghetti, toast – grzanka, yogurt
What do you have for breakfast / lunch / dinner? - Co masz na śniadanie / obiad / kolację?
Wild animals: a crocodile – krokodyl, an elephant – słoń, a hippo – hipopotam,

                        a lion – lew, a monkey – małpka, a parrot – papuga, a snake – wąż,

                        a tiger – tygrys, a zebra – zebra