ĆWICZENIA NA PIONIZACJĘ JĘZYKA
1. Huśtawka - przy otwartej buzi podnosimy i opuszczamy czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby
2. Konik stuka kopytkami - kląskamy językiem o podniebienie.
3. Glonojad - należy przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi.
4. Wiewiórka maluje sufit - oblizujemy podniebienie czubkiem języka ( pędzlem ) przy otwartej buzi.
5. Biedronka lub muchomor - „malujemy” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi.
6. Dzięcioł „stukać” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi.
7. Zlizujemy z wałka dziąsłowego ( górka za górnymi zębami ) nutellę, miód, dżem lub serek ( czubkiem języka przy otwartej buzi )
8. Trzymamy między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka drażetkę, rodzynkę, kawałek chleba, wafelka, chrupka przy otwartej buzi. Kto dłużej utrzyma?
9. Trzymamy czubek języka „ przyklejony” do podniebienia tuż za zębami, otwieramy i zamykamy buzię.
Celem ćwiczeń oddechowych jest:
- Wyrobienie prawidłowego oddechu przeponowego.
- Wyrobienie długiej fazy wydechowej.
- Wyrobienie równomiernej siły wydechu.
- Nauka ekonomicznego wydatkowania powietrza.
- Umiejętności synchronizowania pauz oddechowych (niezbędnych dla zaczerpnięcia powietrza) z treścią wypowiedzi;
Ćwiczenia mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy (przykłady):
- Wąchanie kwiatków - dziecko powoli wciąga powietrze nosem i równie powoli, aby zapamiętać ich zapach, robi wydech.
- Zdmuchiwanie kawałków papieru z gładkiej powierzchni - dziecko dostaje plastikową rurkę i za jej pomocą ma zdmuchnąć np. 10 papierków.
- Wesołe wiatraczki - dziecko trzyma w ręku wiatraczek i na określony sygnał, np.: klaśnięcie przybliża wiatraczek do ust i na niego dmucha
- Zdmuchiwanie płomienia świecy.
- Dmuchanie na watkę lub piórko, aby długo utrzymywało się w powietrzu
Ćwiczenia na wydłużenie fazy wydechowej (przykłady):
- Balonik - dziecko naśladuje nadmuchiwanie balonu powoli, aby nie pękł.
- Dmuchanie na świecę, w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie gasł
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Mecz piłki pingpongowej; czworo lub dwoje dzieci siedzi naprzeciw siebie i dmuchają na piłeczkę, tak aby nie spadła ze stołu
Ćwiczenia na oddychanie brzuszno – przeponowe (przykłady):
- Huśtanie ulubionej zabawki - na brzuszek leżącego płasko na podłodze dziecka należy położyć książkę, a na niej ulubioną zabawkę. W czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu opada. Zarówno wdech, jak i wydech muszą być powolne i równomierne, z chwilowym zatrzymaniem powietrza, aby zabawka nie spadła z huśtawki.
- Dziecko leży na dość twardym podłożu, jedną rękę trzyma na brzuchu, drugą na górnej części klatki piersiowej .W czasie wdechu ręka leżąca na brzuchu unosi się znacznie wyżej, niż druga